Om du ska driva en massageverksamhet så gäller det att du har koll på alla de lagar och regler som omger denna typ av verksamhet. Det är lätt att tro att lite massageknådning inte är särskilt avancerat i lagens ögon och att det därmed inte finns så mycket att hålla koll på, men massage är faktiskt en av de verksamheter där hygienen är av allra största vikt. Detta gäller inte minst i Stockholm där fler människor är i rörelse än i Sveriges övriga delar och det gäller oavsett om du ger massage hemma i Stockholm eller om du har din egen klinik någonstans i staden.

Tre stöttepelare

Ifall du funderar på att börja massera folk som näringsidkare så finns det tre stöttepelare som du bör ha i åtanke innan du börjar. Dessa är:

  • Se till att inredningen håller måttet.
  • Se till att du kan uppfylla hygienkraven.
  • Se till att du har upprättat en plan för verksamheten och hur dess hygienkrav ska uppfyllas.

Alla dessa är av lika stor vikt och om du inte uppfyller dem så finns risken för att din massageverksamhet hemma i Stockholm stängs ned om någon kontrollant upptäcker det. Dessa krav gäller förstås inte bara verksamheter som sysslar med massage utan även andra verksamheter. Däribland:

  • Akupunktur
  • Fotvård
  • Manikyr och pedikyr
  • Piercing
  • Sjukgymnastik
  • Skönhetsbehandlingar
  • Solarium
  • Tatuering
  • Zonterapi

Inred för massage

Inredningen i din massageklinik ska vara funktionell och lätt att rengöra. Detta innebär att den ska vara stor nog för dig och dina kunder att röra sig i, vilket innebär att rekommendationen är att den ska vara minst 5 kvadratmeter stor. Om du sysslar med massage hemma i Stockholm eller övriga Sverige så bör din klinik ligga avskiljd från din bostad, antingen i en separat byggnad eller i ett rum med egen ingång.

Vad det gäller inredningen så bör golvet vara lättstädat och denna regel gäller även för väggar såväl som tak. För att din klinik ska anses hygienisk så får det inte heller förekomma några textilier såsom mattor. Många blir besvikna över detta då de vill ge kunden ett så avslappnat besök som möjligt och då brukar textilier hjälpa men för att skydda dina kunder så måste detta krav beaktas.

Vidare så måste det finnas ett handfat tillgängligt och där ska finnas både varmt och kallt vatten. Det finns de som tror att det räcker med att använda handfatet i närliggande toalett men så är inte fallet. Om din massagestudio hemma ska hålla en god standard så måste handfatet finnas i rummet eller precis jämte massagerummet och självfallet ska där finnas tvål och engångshanddukar. Därtill bör massagebänken vara i gott skick samt vara lätt att rengöra.

Håll en god hygien

Hygienkraven är inte så avancerade och när du väl har en rutin så kommer du förmodligen inte ens behöva tänka på dem utan du utför dem per automatik. Något av det viktigaste är att du rengör massagebänk, handdukar och dig själv efter varje kund och detta är än mer viktigt om du har kunder som har hudsjukdomar såsom till exempel psoriasis.

Följande är hygienkrav att komma ihåg:

  • Tvätta händerna med tvål och vatten före varje kund. Det går även bra att använda handsprit.
  • Tvätta händerna med tvål och vatten efter varje kund. Det går även bra att använda handsprit.
  • Rengör massagebritsen och eventuella verktyg efter varje kund.
  • Använd alltid rena handdukar vid massagen. Tvätta således handdukarna efter varje kundbesök och ta fram rena handdukar inför varje ny kund.
  • Ha särskilda arbetskläder som du endast använder när du ger massage hemma i Stockholm. Dessa bör självfallet vara hela och rena inför varje kundbesök, så se till att du har extra ombyte tillgängligt om det skulle behövas.

Ha dina rutiner nedskrivna

Om du driver en massageverksamhet så är det även viktigt att du har dina rutiner nedskrivna, både för din egen del och så att du kan visa upp dem vid en eventuell kontroll. I denna plan ska finnas information om vilka rengöringsrutiner du har, vilka rengöringsmedel som du använder, hur du underhåller de inventarier och liknande som finns på din klinik, vilka behandlingsprodukter som du använder och så vidare. Där ska också finnas information om hur du går tillväga om en kund har ett sår eller annat som kan vara en risk för dig eller kunden själv.