Oavsett vilken typ av verksamhet man driver så är det en sak som förenar alla företag, affärer, restauranger och gym: utan kunder är man ingenting. En advokat kan inte driva några mål utan klienter, en returpappersfirma kan inte existera utan att folk använder papper och en bagare kan inte leva på sitt bröd om ingen äter det. Det är därför det är kunden som gör att man kan gå vidare med förtjänst, och för att få kunder så måste man synas! Potentiella kunder kan ju inte gissa att du finns, de måste veta det!

Du är inte ensam!

En verksamhet drivs ofta på flera nivåer och består av ett antal beståndsdelar. Ta en firma som trycker profilkläder, till exempel. För att en T-shirt med en logo skall säljas krävs inte bara en kund som köper den, utan även en fabrik som tillverkar textiler och kläder, en teknisk verksamhet som tillverkar tryckapparater och en revisionsfirma som tar hand om logistiken. På det tillkommer eventuellt ett transportbolag för att leveransen skall kunna göras, vilket i sin tur är beroende på att det finns fordon och chaufförer, som inte kan existera utan bilfabriker och körskolor.

För att alla dessa verksamheter skall kunna existera krävs alltså att de hittar varandra för att kunna samarbete, och det finns olika sätt för dem att synas på marknaden. Alla dessa metoder har sina för- och nackdelar om man jämför dem med varandra, vilket är anledningen till att de flesta företag väljer att marknadsföra sig själva genom ett flertal tillvägagångssätt.

Traditionella sätt

Fram tills för bara några årtionden sedan var de vanligaste sätten att synas på marknaden att trycka annonser, göra utställningar liksom göra reklam på radio och TV. Om man jämför marknadsföring på 1800-talet med 1980-talet så är metoderna mer eller mindre de samma. Man lät tillverka stora affischer som man satte upp på lämpliga ställen, man tillverkade profilprodukter som pennor och kläder och man satte annonser i tidskrifter. Den stora skillnaden mellan de två epokerna var teknologin, då 80-talets människa också hade tillgång till radio och TV, vilket innebar att hon kunde höra och se rörliga reklamsnuttar och inte bara statiska, tryckta sådana.

På ett mycket tidigt stadium insåg affärsinnehavare vikten av bra marknadsföring, vilket i sin tur skapade en ny yrkesgrupp: marknadsförare. Reklamfirmor består av ett antal kreativa människor som genom ord och bild kan skapa det budskap som en verksamhet behöver för att kunna synas: bra texter och slogans, snygga logos och bilder liksom olika typer av kampanjer där man till exempel riktar in sig på en viss målgrupp eller årstid.

Att synas ute i etern

Idag har internet tagit över och här är det ett absolut måste att synas i våra dagar. Om man inte har en närvaro online är risken stor att man missar många kunder och tillfällen och även om man själv inte anser sig använda nätet speciellt mycket så är det ett faktum att de flesta andra gör idag. Svenskar använder idag datorer, surfplattor och mobiltelefoner till nästan allt och det beräknas att 90% av alla invånare i landet har tillgång till internet. Denna siffra har ökat dramatiskt under de senaste 20 åren och idag konstaterar man att den ”nya” stora marknaden när det kommer till användare är äldre människor från pensionsåldern och uppåt.

”För inte länge sedan hade man knappast kunnat tro det men i dagens Sverige har 98% av alla människor en mobiltelefon och av dem har 80% en smart phone, vilket har gjort att folk har nätet i fickan nuförtiden.”

I de svenska hushållen finns det minst två datorer och en surfplatta! Där folk förut mest använde internet för att skriva emails, kolla upp information och spela spel så är e-kommersen idag på topp och stora företag som Amazon, Ali Baba och CDON går med miljonvinster varje år. Man bör heller inte glömma att många människor idag streamar istället för att använda sina radio- och TV apparater, vilket gör att internet även tagit upp dessa användningsområden.

Vem ser mig?

Oavsett hur man väljer att synas på nätet så är det ett faktum att detta är det snabbaste och mest effektiva sättet att få uppmärksamhet idag. Genomsnitts svensken tillbringar en femtedel av sin vakna tid på nätet, vilket innebär en enorm möjlighet att synas på marknaden. Människor i alla åldrar kan fästa ögonen på dig, och det är i princip upp till dig att bestämma hur du skall presenteras i den virtuella världen. Eftersom hela den utvecklade världen likaså är i ett tillstånd av ständigt surfande är detta också en fantastisk möjlighet att synas utanför gränserna – kanske är det till och med dags att ta nästa steg ut på den internationella marknaden?

Precis så är fallet med all marknadsföring så det är mycket viktigt att man bestämmer vem man vill rikta sig åt, och det beror naturligtvis på vad man säljer. Om man är en tillverkare av golfklubbor kan det vara en god idé att lägga annonser på olika golfklubbars hemsidor medan en resebyrå gör bäst i att satsa på en stark närvaro i sociala medier med vackra bilder. En mäklare kan kombinera en bra hemsida med en ständigt pågående blogg medan en blomster affär kan göra reklam på shoppingsidor eller begravningsbyråer.

Olika sätt att synas och öka sin exponering online

Det finns ett antal sätt att öka sin virtuella närvaro och nyckeln till detta är att ständigt vara rörlig. Ingenting är så tråkigt som en statisk hemsida – nej, uppdatera dig ofta och det kan vara något så enkelt som ett dagligt ordspråk som gör att du syns mer och mer på internet.

  • Sociala media – de flesta internetanvändare är idag kopplade till sociala media som Facebook och Twitter, och här blandas ung som gammal, känd och okänd, trendig och traditionell. Här kan man göra folk medvetna om ens existens på två sätt: antingen genom att själv ha en sida och vara i kontakt med den virtuella omgivningen genom att lägga ut bilder och texter eller genom att sätta ut annonser. Utlys en tävling – priset behöver inte vara superexklusivt, för många är det själva äran som är vinsten i sig. Be folk lägga ut foton med ett visst tema eller skriva en slogan om något – detta kommer snabbt att attrahera nya potentiella kunder. Glöm inte bort att gilla andras bilder och kommentarer, och ha alltid ett gott ord att säga om folks bilder; det får dem att uppleva att ni har en personlig kontakt.
  • Blogga! Detta kräver en hel del tid men även med ett fullspäckat schema brukar man kunna lägga ut en kortare text. Detta håller folk ständigt informerade om dina produkter och tjänster och om du dessutom lägger ut lite skämtsamt material kommer de återkomma om och om igen. Blogger och WordPress är två riktigt bra alternativ att använda här.
  • En kul hemsida! Ett av de vanligaste misstagen är att lägga massor av tid, pengar och energi på en hemsida och sedan inte hålla igång dem. För att få nya kunder och behålla de redan existerande bör man vara mycket aktiv och därmed inspirera dem att komma tillbaka liksom att rekommendera dig åt andra.