SEO kommer från engelskans Search Engine Optimising och omfattar alla de metoder och sätt som används för att hamna så bra till som möjligt hos olika sökmotorer. På svenska heter det här sökmotoroptimering och har blivit så pass viktigt att många företag anlitar experter inom området. Det här handlar endast om sökresultat och ska inte blandas ihop med annonser då det istället finns att använda sig av Adwords. Den här artikeln kommer handla om hur sökmotoroptimering blivit ett välkänt begrepp inom den digitala världen och hur viktigt det är för att utmärka sig bland konkurrenter.

Då allting började

På 90-talet drog den digitala vågen fram i västvärlden. 1989 började internet användas kommersiellt och under årtiondet som följde kom det att växa med stor kraft och vid millenniumskiftet fanns internet i alla aspekter för att underlätta människans liv. Det blev enklare att kommunicera, göra affärer och mycket, mycket mer. Sökmotorer blev något som användes dagligen vid alla möjliga olika tillfällen, till exempel när man behövde hitta tjänster i närheten eller söka information till ett projekt.

En text ska vara unik

Algoritmerna hos sökmotorn är de som bestämmer hur bra man hamnar i sökningar. De jämför olika texter och hittar de som är unika. Detta beror på att de som står bakom en sökmotor oftast vill att dina sökord ska hitta så relevanta sidor och artiklar som möjligt. Det blir en win-win situation eftersom den som har hemsidan vill även att dess besökare ska vara nöjda med innehållet de har hittat. Att optimera sökningarna är som en del av marknadsföringen då det gäller att sticka ut bland konkurrenter och se till att kunden alltid väljer dig före andra.

Lätt som en plätt

Det här innebär att om du till exempel har en e-handel där du säljer skjortor av kända märken så bör det finnas en produktbeskrivning för varje modell. Detta är något som ofta leverantören kan bistå med, men då finns det en risk att samma beskrivning finns på olika hemsidor. Att skriva om produktbeskrivningen leder till att texten blir unik och då kommer man hamna högre i sökningar online. Det här är ett väldigt enkelt sätt för att utmärka sig och göra att kunderna hittar direkt till dig och inte en konkurrent, men kan kräva mycket tid och just därför kan det vara lämpligt att ta hjälp av någon som är expert. När all text och teknik är färdigt handlar det nämligen om att se till att hemsidan får auktoritet hos sökmotorerna. Det gör man genom att hemsidor som redan har auktoritet länkar till dig så att du blir mer ”trovärdig” och därmed hamnar man bättre i sökresultat. Det här är en krångligare bit och kräver även lite ansträngning från proffsen.

Tips för att skriva en text som är ensam i sitt slag

Först och främst bör man ta en titt på vilka som tillhör målgruppen och vad det är som kommer göra att dessa söker efter ditt företag, din artikel eller vad som helst. Därefter ska man skriva ett värdefullt innehåll som har lagom mycket text. I många fall anses det bättre att skriva kort och koncist, men när det kommer till SEO ska texterna innehålla tillräckligt mycket för att optimera hemsidan vid sökningar. Ett bra mål är cirka 300-400 ord per målsida. För den som inte känner till ordet målsida så är det alltså den sidan sökarna landar på när de klickar på en länk, till exempel via en sökmotor.

Olika metoder för sökmotoroptimering

Det finns olika metoder för att se till att man hamnar högt upp i sökresultaten och nedan har vi listat de tre vanligaste:

  • Onpage – Modifierar hemsidan så att den tilltalar algoritmerna hos sökmotorn. Det här gör man genom till exempel att använda unik text, skriva nyckelord till bilderna och högt upp på sidan, publicera relevant innehåll och så vidare.
  • Offpage – Se till att hemsidan är enkel att nå från andra webbplatser. Det här kan man göra genom att lägga upp hemsidan på andra sidor som till exempel Google eller Digg.
  • Satellitsidor -Kompletterar den befintliga hemsidan och hjälper till att driva trafik så att sidan hamnar högre i sökresultaten.

Ta reda på vad folk i närheten söker

Nyckelord är de orden som folk söker på och det är otroligt viktigt att man vet vilka dessa är för att optimera träffar vid olika sökningar. Man kan antingen använda sig av nyckelord som beskriver väl vad hemsidan handlar om, eller så kan man ta reda på vad folk brukar söka på med hjälp av att titta på den geografiska målgruppen. Det här kan man göra genom olika sökmotorer och en populär sådan Google Trender som också är en av de största och mest använda. Där kan man enkelt se trender, data och visualiseringar och se vad som är populärt just här och nu. Med lite tid kan detta vara ett bra verktyg för den som vill prova att förbättra träffarna i sökningar själv.

Gamla fusk lurar inte dagens teknik

En metod som användes i början av SEO var att man fyllde hemsidor med text eller slumpmässiga ord som man sedan la i samma färg som sidans bakgrund. På så vis kunde hemsidans besökare inte se orden medan de förbättrade träffarna när någon sökte på en sökmotor. Idag är algoritmerna som används i sökmotorer mycket mer avancerade och kan stryka hemsidor som använder sig av den här formen av fusk från sökresultaten helt och hållet. Så prova inte en fuling, ta hjälp utav experter om du är seriös med att öka dina träffar och hamna högre upp i sökresultaten.